Rejseafregning er processen med at refundere en medarbejder for forretningsudgifter, der er afholdt under en rejse. Dette omfatter flybilletter, hotelophold, måltider, transport på jorden og andre nødvendige ekstraudgifter. Typisk giver arbejdsgiverne medarbejderne en rejsegodtgørelse til dækning af disse udgifter, hvorefter medarbejderen skal indsende kvitteringer til arbejdsgiveren med henblik på refusion.
Der er et par forskellige måder, hvorpå arbejdsgiverne kan håndtere rejseafregning. Den mest almindelige metode er at refundere medarbejderne, efter at de har afsluttet deres rejse og indsendt deres kvitteringer. Nogle arbejdsgivere betaler dog udgifterne på forhånd eller giver medarbejderne en dagpengegodtgørelse til dækning af udgifterne. Afregning af rejser kan være en kompliceret proces, men det behøver det ikke at være! Læs videre for at få mere at vide om de forskellige metoder til rejseafregning, og hvordan du vælger den bedste løsning for din virksomhed
Den mest almindelige metode til rejseafregning er at refundere medarbejderne, efter at de har afsluttet deres rejse og indsendt deres kvitteringer. Denne metode er enkel og ligetil – medarbejderne afholder udgifter under rejsen, indsender deres kvitteringer ved hjemkomsten fra rejsen og får derefter refunderet udgifterne af deres arbejdsgiver
Der er dog et par ulemper ved denne metode. For det første kan det være svært at følge udgifterne, hvis medarbejderne indsender flere kvitteringer fra forskellige rejser. For det andet er der altid risiko for svindel – medarbejderne kan indsende falske eller opblæste kvitteringer for at få flere penge, end de faktisk har brugt. Endelig kan denne metode være dyr for arbejdsgiverne, hvis de betaler medarbejderne tilbage i tide (dvs. inden for en uge eller to efter, at udgiften er afholdt).
Se mere via linket.